Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Hørebøffer med Marley-stil

House of Marley har indtaget Danmark med hørebøffer i bæredygtigt design og med en velgørende vision, men kan de hamle op med konkurrenterne, når det kommer til lyd og kvalitet?.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Indrømmet, når vi får et sæt kendis-brandede hørebøffer ind på kontoret, er det med en vis skepsis, vi smider dem i anlægget. Dette gælder ikke i mindre grad, når brandet har navn af en afdød musiklegende af de helt store.

House of Marley har netop indtaget det danske marked, så vi nu kan købe tøj, tasker og ikke mindst lydgear iklædt reggae-kongens navn. Umiddelbart kan det lyde som en kynisk salgsfidus, og der er da heller ingen tvivl om, at der står et effektivt marketingmaskineri bag brandet, men ved nærmere bekendtskab får man alligevel sympati for konceptet.

Ikke kun forbi en del af overskuddet går til 1Love.org, som er Marley-familiens velgørende organisation, og at Marley-familien også støtter velgørende organisationer på de lokale markeder (i Danmark Akademiet Fodbold Fulton), eller fordi der primært anvendes bæredygtige materialer i produktionen, men også fordi der går en klar og kompromisløs designlinje gennem hele kollektionen, som man kan lide eller ej, men i hvert fald må siges at skille sig ud i den enorme mængde hovedtelefoner, der dukker op på markedet i øjeblikket.

Vovet, men vellykket design

Rastafari-looket vil ikke appellere til alle, og undertegnede må da også erkende, at mange af Marley-produkterne er lige lovlig overpyntede. På Exodus, som vi her gav en tur i testmaskinen, er der dog tonet ned for de grønne, gule og røde rasta-farver. I stedet har naturmaterialerne fået lov at dominere, og Exodus er således designet ganske simpelt med en hovedbøjle i træ, ørepuder i læder og små knapper, hvor du kan klikke puderne fast, så de passer til dit hoved.

Havde materialerne været af ringere kvalitet, var resultatet sandsynligvis blevet rædselsfuldt. Men Marley-folkene har glædeligvis fundet den gode læder frem (så der ligefrem lugter af ny læder, når man åbner æsken), et anstændigt stykke bøgetræ til hovedbøjlen og genbrugeligt aluminium til knapperne. Derfor er Exodus mod alle odds endt som et ret stilfuldt headset, der ikke ligner noget som helst andet, du finder på markedet i øjeblikket.

Komforten er ligeledes ganske god. Selvom der er tale om et såkaldt “on ear”-headset, sidder det solidt på hovedet og er rart at have på i længere tid ad gangen. Dog kunne vi godt have undværet knapsystemet til justering af hovedbøjlen. De tre knapper ser smarte ud, men er ret besværlige at have med at gøre, når pasformen skal justeres.

Sprød og afbalanceret lyd

Selvom det er lige før det lykkes, kan House Marley ikke aflede opmærksomheden fra, at lyden er det væsentlige – også selvom man disker op med opfindsomt økodesign og en sympatisk ideologi. Når vi her har at gøre med et par hørebøffer til 1.500 kroner, kan vi godt tillade os at have forventninger til lyden.

Heldigvis har Marley-folkene ikke spenderet hele budgettet på eksklusive materialer i det ydre design. Der er også blevet plads til en 40 mm-driver inde bag læderet samt et solidt stofkabel og guldbelagt minijack-stik, som er med til at sikre, at lyden når frem til dine ører i god behold. Sammen med et frekvensområde på 20Hz – 20kHz og en følsomhed på 114 dB ved 1 kHz er grundlaget for god lyd således på plads, og Exodus skuffer da heller ikke – faktisk tværtimod.

Modsat andre af de Marley-produkter, vi har lagt øre til, er lyden i disse hørebøffer mere lineær og knap så basfokuseret. Det betyder, at de lyder godt til såvel rock som pop, jazz, hiphop og ikke mindst klassisk eller anden musik med akustiske instrumenter, da Exodus har en sprødhed, der giver liv til musikken uden at farve den alt for meget.

Dermed ikke sagt, at vi har at gøre med et sterilt sæt studiehørebøffer, langtfra, for Exodus har sin egen lyd, men det er en diskret lyd, der gør sig godt i de fleste sammenhænge. Eneste lille minus er, at man skal være ret præcis med, hvordan man placerer ørepuderne, ellers går det ud over lyden.